Wat is nu eigenlijk het verschil tussen hits, views, bezoeken en bezoekers?

sep 26, 2018 by Erwin Category: zelhulp 0 comments

Het mooie van online communicatie is dat het zo lekker meetbaar is. Je weet precies wat je krijgt voor je geld. Althans, dat denken we vaak. Maar we vergeten dat je nog steeds heel goed na moet denken over wát je nu eigenlijk wil meten. En je moet natuurlijk ook weten wat alles betekent.

 

En bij dat laatste, daar gaat het al vaak mis. Want er wordt nogal eens met indrukwekkende cijfers gesmeten, maar als je dan doorvraagt, dan blijkt het een stuk minder spectaculair. Wat betekenen al die termen nu echt? We gebruiken de definities van Google.

Jan de Graaf (52) is ondernemer. Hij is eigenaar van een fiets- en scooterhandel in het midden van Nederland. Hij besteed maandelijks ongeveer € 350,- aan online promotie. Zijn website schrijft hij in ongeveer vier jaar af, af en toe plaatst hij aanbiedingen en hij heeft een Facebook pagina waar hij soms een ‘deel en win’ actie op plaatst. “Wat levert mij dat nou eigenlijk op?” vraagt hij aan zijn reclamebureau. “Je hebt zo’n 4000 hits per maand,” vertellen ze, “en je Facebook pagina heeft afgelopen maand meer dan 16.000 bereik gehad! Dat gaat dus ontzettend goed.” Maar in de winkel merkt Jan daar niks van. Behalve zijn vrouw kent hij niemand die zijn berichten op Facebook een duimpje geeft. “Hoe kan het dat 4000 mensen mijn site bekijken en ik daar nooit iemand over hoor vertellen dan?” vraagt hij. “Nee, zo moet je dat niet zien,” antwoordt het reclamebureau, ‘die 4000 hits, dat zijn natuurlijk veel minder pageviews.” “Dus het aantal pageviews, dat zijn mijn klanten?” probeert Jan. “Nee, je pageviews, dat zijn je opgeroepen pagina’s. jij hebt het meer over visits, of eigenlijk visitors.” Het duizelt Jan een beetje. “Maar hoeveel mensen krijg ik nou in mijn winkel door mijn maandelijkse investering?” Dat kan het reclamebureau niet zeggen. Maar wel dat zijn Facebook bereik erg hoog is in vergelijking met andere winkeliers om hem heen en dat hij eigenlijk meer zou moeten investeren.

Hit

Google definieert een ‘hit’ als volgt: “Een interactie die ertoe leidt dat gegevens naar Analytics worden verzonden.” Eigenlijk zegt dit dus helemaal niks. Want één bezoek aan je website kan zomaar tien ‘hits’ betekenen in analytics. Of 4, of 23.

Views

In dit geval vertaal je ‘view’ als ‘weergave’. En daarmee zie je meteen wat er nou zo misleidend is aan deze term. Een ‘view’ betekent helemaal niet dat iemand het ook daadwerkelijk gezien heeft, alleen dat iets getoond is. Als je een banner helemaal onder aan een internetpagina plaatst en die pagina wordt 100 keer bezocht, dan zijn dat 100 views voor die banner. Maar als van die 100 mensen niemand naar beneden scrollt, dan heeft niemand je banner gezien.

Reach

In het Nederlands ‘bereik’. Online bereik kan meerdere dingen betekenen. Sommige mensen noemen het aantal views je bereik, maar dat is eigenlijk misleidend. Je views geven aan hoeveel computers en smartphones je hebt bereikt, maar niet hoeveel mensen. Immers: een ‘view’ betekent niet dat iets ook echt gezien is. Vraag daarom altijd wat iemand bedoelt wanneer hij/zij het over ‘bereik’ heeft, gaat het om computers (niet interessant) of mensen (wel interessant).

Pageviews

In het Nederlands, ‘paginaweergaven’. Google zegt het als volgt: Paginaweergaven is een statistiek die wordt gedefinieerd door het totale aantal weergegeven pagina’s. Één bezoeker op je website, bekijkt 5 pagina’s? Dat zijn 5 pageviews. Één bezoeker die ongeduldig is en vijf keer op ‘pagina verversen’ klikt? Dat zijn 5 pageviews. Één bezoeker die drie keer je homepage en twee keer een subpagina bezoekt? Dat zijn 5 pageviews.

Unique Pageviews

In het Nederland, ‘unieke paginaweergaven’. Het aantal pagina’s op je website ‘één of meerdere’ wordt bezocht tijdens hetzelfde bezoek. Één bezoeker die drie keer je homepage en twee keer dezelfde subpagina bezoekt? Dat zijn 5 paginaweergaven, maar 2 unieke paginaweergaven. Let op; er wordt geteld per bezoek, niet per bezoeker.

Visits

In het Nederlands ‘Bezoeken’. Het aantal keer dat je website wordt bezocht, of dit nu de homepage is of een andere pagina, ongeacht hoeveel pagina’s deze bezoeker bezoekt, ongeacht of het nu twee verschillende mensen zijn die je site één keer bezoeken of één mens dat je site twee keer bezoekt. En ook ongeacht of deze bezoeker een mens is of niet. Klinkt mysterieus? Verschillende bedrijven (zoals Google) laten computers continu het internet afzoeken om websites te bezoeken. Zo kijken ze of een site bijvoorbeeld technisch goed in elkaar zit en wat voor informatie ergens te vinden is. Dat doen ze met speciale programma’s die ze ook wel spiders noemen. Eigenlijk moet je deze bezoeken niet tellen, maar dat gebeurt vaak toch. Als je bijvoorbeeld Google Analytics gebruikt moet je handmatig uitzetten als je spiders niet wilt tellen.

Visitors

In het Nederlands ‘bezoekers’. Weer een verwarrende term, want hier moet je ook altijd vragen wat iemand bedoelt. Het kan zijn dat iemand gewoon het aantal bezoeker bedoelt, maar het kan ook zijn dat iemand het aantal unieke bezoekers bedoelt.

Unique visitors

In het Nederlands ‘unieke bezoekers’. Bezoekt dezelfde persoon je website twee keer? Dan is dat één unieke bezoeker. Hou hierbij weer wel in de gaten wat de termijn is die je gebruikt. Bezoekt dezelfde persoon je site een dag later, dan is dat nog steeds één unieke bezoeker. Maar bezoekt dezelfde persoon je website een half jaar later? Is dat dan nog één uniek bezoek? Of tel je dat als twee? Dat zijn dingen die je moet navragen en instellen. Althans: wanneer je dat belangrijk vindt.

Tenslotte

Dit zijn nog maar de termen die gebruikt worden om aan te geven hoeveel mensen je bereikt hebt. We hebben het dan nog niet eens over wat bijvoorbeeld een click through rate (CTR) is, een interactie of een conversie. Vraag er altijd naar als iemand deze of één van bovenstaande termen gebruikt, wat er in deze situatie mee wordt bedoelt. En dan kun je je afvragen hoe belangrijk deze cijfers zijn voor jou. Want uiteindelijk gaat het er om dat de doelen die je als organisatie hebt worden bereikt. En daar spelen je online doelen een rol in. En die zijn vrijwel nooit een doel op zich.

Leave a Comment!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *