Van content naar conversatie

okt 24, 2018 by Erwin Category: zelhulp 0 comments

Inmiddels ook in Nederland leverbaar, de Google Home. Een smart speaker die voor veel gezinnen een bijna onmisbare assistent in het dagelijks leven is geworden. (“Wat een onzin!” denkt u, “Ik heb dat ding nu toch ook niet nodig!?” Inderdaad. Dat zeiden we twintig jaar geleden over de mobiele telefoon ook). Muziek en podcasts afspelen, agenda controleren, temperatuur en verlichting instellen, mail lezen weersvoorspellingen, zoekopdrachten, moppen tappen.

Praten met apparaten wordt de nieuwe norm, ook als je nooit ofte nimmer zo’n smart speaker gaat aanschaffen. Je hebt straks geen keuze, want producenten bouwen het standaard in. In je smartphone zat zo’n voice-assistent al ingebouwd, maar in nieuwe auto’s tegenwoordig ook. Het Britse Sky stopt de technologie in de afstandsbediening van je tv. Amazon verkoopt magnetrons met stem-bediening en die zijn goedkoper dan magnetrons zónder voice-control.

Heel efficiënt

Het mooie van deze ontwikkeling is dat je je apparaten straks met je stem bedient. Vanaf de bank vraag je om het nieuwe album van John Legend en vrijwel meteen wordt deze afgespeeld. Als je je afvraagt in welk jaar Multatuli de Max Havelaar schreef, dan vraag je dat. En Google Home geeft je het antwoord. Heel efficiënt dus. Maar er zitten nadelen aan. Voor de gebruiker geldt bijvoorbeeld dat via voice een vraag stellen veel makkelijker is. Maar een antwoord moeten horen is in veel gevallen veel minder efficiënt dan lezen of zien. En je zal maar net geïnvesteerd hebben in een nieuwe website en dan hoor je dat mensen met Google Home dat ding nooit te zien zullen krijgen.

Het design van een conversatie

De manier waarop je website bezoeker gebruik kan maken van je website wordt bepaald door de visuele vormgeving van je website. Dat noemen websitebouwers ook wel de Graphical User Interface (GUI). Als je gebruik maakt van een voice assistent dan heb je daar niet mee te maken. Dan gaat het om het design van een conversatie, de Voice User Interface (VUI). Een goede VUI zorgt ervoor dat je bezoeker snel -en plezierig- de taak waarvoor zij/hij is gekomen kan afronden. En dat is nog niet zo eenvoudig.

Je wil een hoop dingen laten zien

Een eenvoudig voorbeeld om dit duidelijk te maken is ‘het bestellen van een pizza’. Dat klinkt als een nogal duidelijke taak, toch? Vanaf de bank zeg je: “Hé Google, ik wil een pizza bestellen.” Automatisch klinkt het antwoord “Domino’s Pizza* hier. Hoe kan ik je helpen?” Stel dat je al een heel aardig idee hebt wat voor pizza je wil: “Ik wil een pizza met paprika, champignons en salami.”. Zelfs dan zijn er nog een hoop vragen te beantwoorden. Wat voor formaat pizza? Wil je een extra dunne korst? Wil je er drinken bij? Wil je het voorgesneden hebben? En als je een pizzeria bent wil je je klant ook graag verleiden om bijvoorbeeld een extra salade te bestellen, of gebruik te maken van een speciale aanbieding. Kortom; je wil een hoop dingen laten zien.

De troon gaat naar de conversatie

De toekomst van slimme spraakassistenten is er dus eentje mét schermen. En dus blijven de juiste beelden en het juiste design van belang. Maar anders dan nu worden de beelden een ondersteuning bij een succesvolle conversatie met je klant. Tot voor kort zeiden marketeers nog ‘content is king’, maar de troon gaat naar de conversatie. De content is ‘slechts’ datgene waar je over praat.

 

Wil je weten hoe jouw organisatie optimaal kan inspelen op voice assistents als de Google Home?
Mail: erwin@derealiseerders.nl

 

*Hoe zorg je er eigenlijk voor dat wanneer een gebruiker zegt “Ik wil een pizza bestellen” dat Google Home dan automatisch een conversatie met jouw pizzeria opent? Daarover in een ander artikel meer.

Leave a Comment!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *